SUBJEK:
SAINS TAHUN
4
TOPIK : PROSES PERNAFASAN MANUSIA
Soalan 1
Salah satu daripada proses hidup manusia ialah bernafas.
(a) Namakan
organ-organ yang terlibat dalam proses
pernafasan manusia.
_____________________________________________________________
|
|
Standard pembelajaran : 3.1.1
Tahap penguasaan Standard Prestasi: 1
Aras
kemahiran berfikir : Mengetahui
|
|
Rajah 1 menunjukkan organ-organ yang terlibat dalam
proses pernafasan manusia.
(b) Labelkan organ-organ pada Rajah 1 dengan nama-nama
organ yang anda namakan di(a).
(c) Pada Rajah
satu, lakarkan laluan udara masuk dan udara
keluar dengan menggunakan anak panah.
|
|
Standard pembelajaran : 3.1.2
Tahap penguasaan Standard Prestasi : 2
Aras
kemahiran berfikir : Memahami
|
|
Soalan 2
Rajah 2.1 dan Rajah 2.2
menujukkan keadaan dada manusia semasa menarik nafas dan menghembus
nafas. Bandingkan Rajah 2.1 dengan
Rajah 2.2 dan jawab soalan-soalan berikut.
Rajah 2.1 Rajah 2.2
( a) Rajah
manakah menunjukkan proses;
(i) menarik
nafas?
(ii) menghembus
nafas?
( b) Lengkapkan
ayat-ayat di bawah.
(i) Semasa menarik nafas dada ________(naik, turun) dan ________ (mengembang, mengempis). Pada
masa yang sama,
udara (masuk, keluar ) ke/dari peparu.
(ii) Semasa
menghembus nafas,
dada ________(naik, turun)
dan ________ (mengembang, mengempis). Pada
masa yang sama udara (masuk, keluar ) ke/dari peparu.
|
|
Standard pembelajaran : 3.1.3
Tahap penguasaan Standard Prestasi: 2
Aras
kemahiran berfikir : Memahami
Soalan 3
Aktiviti
|
Kadar pernafasan (Bilangan pergerakan naik
dan turun dada dalam masa satu minit)
|
Membaca buku
|
12
|
Berjalan
|
20
|
Berenang
|
64
|
Bermain badminton
|
42
|
Jadual 1 menunjukkan
kadar pernafasan Idayu semasa melakukan
aktiviti yang berbeza.
(a) Berdasarkan
Jadual 1, bilakah kadar pernafasan Idayu
(i)
paling rendah?
(ii) paling tinggi?
Standard pembelajaran : 1.1.8
Kemahiran proses sains: Mentafsir data
Tahap penguasaan Standard Prestasi:2
(b) Apakah
kesimpulan yang boleh dibuat berdasarkan maklumat dalam Jadual 1?
Standard pembelajaran : 3.1.4
Tahap penguasaan Standard Prestasi: 4
Elemen Kbat (Kemahiran berfikir aras tinggi);
Aras
kemahiran berfikir : Menganalisis
(c) Ramalkan
kadar pernafasan Idayu sejurus selepas menghabiskan larian 100m semasa sukan sekolah.
Standard pembelajaran : 1.1.5
Kemahiran proses sains: Meramal
Tahap penguasaan Standard Prestasi :1
(d) Apakah
definisi secara operasi bagi kadar pernafasan dalam aktiviti di atas.
Standard pembelajaran : 1.1.9
Kemahiran proses sains: Mendefinisi secara
operasi
Tahap penguasaan Standard Prestasi :1
(e) Pada
pendapat anda, siapakah yang akan mengalami kadar pernafasan
yang lebih tinggi, seorang
yang menyapu lantai atau seorang yang sedang berlumba basikal? Beri
justifikasi bagi jawapan anda.
Elemen Kbat (Kemahiran berfikir aras tinggi);
Aras
kemahiran berfikir : Menganalisis,menilai
(f) Bina
satu carta palang dengan menggunakan MS Word untuk menunjukkan maklumat dalam
Jadual 1.
Standard pembelajaran : 1.1.6
Kemahiran proses sains: Berkomunikasi
Tahap penguasaan Standard Prestasi :2
Elemen Kbat((Kemahiran berfikir aras tinggi);
Aras
kemahiran berfikir : Merekacipta
Soalan 4
Teliti gambar rajah di bawah dan jawab soalan-soalan berikut.
(a) Apakah
aktiviti-aktiviti cergas yang anda boleh lakukan selain daripada yang dinyatakan
di atas?
Kemahiran berfikir : Mengetahui
(b) Pada pendapat anda, perlukah
kita melaksanakan aktiviti yang cergas? Mengapa?
Standard pembelajaran : 3.1.5
Tahap penguasaan Standard Prestasi:5
Elemen Kbat((Kemahiran berfikir aras tinggi);
Aras
kemahiran berfikir : Menilai
(c) Cadangan aktiviti
cergas yang boleh dilakukan oleh individiu-individiu berikut daripada senarai
yang diberikan dalam petak di bawah. Beri justifikasi bagi cadangan anda.
Standard pembelajaran : 3.1.5
Tahap penguasaan Standard Prestasi:6
Elemen Kbat((Kemahiran berfikir aras tinggi);
Aras
kemahiran berfikir : Menganalisis,menilai
Jawapan
Soalan 1
(a) Hidung, trakea dan paru-paru.
(b)
(c)
Soalan 2
(a)(i)Rajah
2.1
(ii)Rajah 2.2
(b)
(i) Semasa menarik nafas dada naik dan mengembang. Pada masa yang sama,
udara masuk ke peparu.
(ii)Semasa menghembus nafas, dada turun dan mengempis. Pada
masa yang sama udara keluar dari peparu.
Soalan 3
(a)(i) Paling rendah -
semasa tidur
(ii) Paling
tinggi – semasa berenang
(b) Aktiviti yang lebih lasak menyebabkan kadar
pernafasan menjadi lebih cepat.
(c)
Kadar pernafasan lebih daripada 64.
(d) Bilangan pergerakan naik dan turun dada dalam masa
satu minit/
(e) Seorang yang menunggang basikal kerana aktiviti ini
lebih lasak.
(f) Kadar pernafasan
Soalan 4
(a) Bermain
bola jaring, bermain bola sepak dan lain-lain contoh yang sesuai.
(b) Kita
perlu melaksanakan aktiviti yang cergas kerana ia boleh menambah ruang peparu. Ini akan menambahkan bekalan oksigen
yang dapat dihantar ke otak dan bahagian-bahagian lain badan. Kesannya, badan akan lebih sihat.
(c) (i)
Pak Halim
Cadangan aktiviti : Berjalan
Justifikasi : Sesuai dengan usia dan keperluan badan
(ii)Eddy
Cadangan aktiviti : Mendaki gunung, bermain
badminton, bermain bola sepak
Justikasi : Seorang lelaki yang
muda. Boleh melaksanakan
aktiviti-aktiviti
lasak.
(ii) Pn Zaiton
Cadangan aktiviti : Berjalan, senamrobik dan bermain badminton.
Justifikasi : Sesuai
dengan usia dan jantina.
|
|
No comments:
Post a Comment