RANCANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
|
|||||||||||||
Mata pelajaran
|
: Sains
|
||||||||||||
Tingkatan
|
: 1
|
||||||||||||
Masa
|
: 80 minit
|
||||||||||||
Tema
|
: Haba
|
||||||||||||
Bidang
Pembelajaran
|
: Memahami pengaliran haba dan kesannya
|
||||||||||||
Pendekatan
|
: Peta i-Think
|
||||||||||||
Objektif
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran, murid dapat:
1.
Menyatakan haba
mengalir melalui tiga cara (konduksi, perolakan dan sinaran)
2.
Menyatakan haba
mengalir daripada kawasan panas ke kawasan sejuk.
3.
memberi contoh pengaliran
haba dalam fenomena alam.
|
||||||||||||
Konsep
sains
|
|
||||||||||||
ABM/BBM
|
Gambar
daripada internet, kertas sebak dan power point.
|
||||||||||||
Pengetahuan sedia ada
|
Berdasarkan subtopik yang lalu, murid
telah memahami haba sebagai suatu bentuk tenaga.
|
||||||||||||
KBAT
|
Menguasai kemahiran saintifik/ KBAT
1.
Membanding dan
membezakan
2. Menganalisis
|
||||||||||||
Sikap Saintifik dan Nilai murni
|
Sikap saintifik
1. Berkomunikasi
2. Menjana Idea
Nilai murni
1.
Murid menunjukkan minat dan sifat ingin tahu tentang
fenomena alam.
2.
Jujur dan tepat dalam merodkan data.
3.
Menyedari bahawa sains merupakan satu daripada cara
untuk memahami alam.
|
Fasa / Masa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
Pembelajaran dan Pengajaran
|
Komunikasi / KBAT
|
||||||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
||||||||
Orientasi
(10
minit)
|
1.
Cara pengaliran haba
|
Guru menunjukkan gambar kain
dijemuran, pendidihan air dan kuali panas
|
Murid
membanding beza dan menerangkan apa yang dilihat kepada ketiga-tiga gambar
tersebut.
|
Murid
ditanya ;
1. Mengapa kain dijemuran boleh
kering?
Jangkaan jawapan:
Terdedah kepada cahaya matahari
2. Mengapa kita boleh tercedera
apabila tersentuh kuali panas?
Jangkaan jawapan:
Haba
3.
Bagaimana air
di dalam cerek boleh mendidih?
Jangkaan jawapan:
Haba yang mengalir di dalam air
|
|||||
Cetusan
idea
(30
minit)
|
Peta
pemikiran
Peta
buih
Peta
buih berganda
|
1. Guru memberikan arahan untuk
membuat perbincangan dalam kumpulan
|
Aktiviti 1
1.
Murid-murid dibahagikan dalam kumpulan 5 orang
2.
Perbincangan dalam kumpulan untuk menerangkan ciri-ciri
pengaliran haba secara konduksi, perolakan dan sinaran.
3.
Murid-murid membanding beza pengaliran haba secara
konduksi, perolakan dan sinaran.
4.
Murid-murid membuat pembentangan.
|
KPS
: Berkomunikasi
Kemahiran
Berfikir : Mencirikan
Lampiran
1:
(aktiviti
murid)
|
|||||
Penstrukturan
semula idea
(20
minit)
|
Ciri-ciri :
Konduksi
1.
Haba mengalir melalui pepejal
2.
Memerlukan medium
3.
Kadar pengaliran haba perlahan
Perolakan
1.
Haba mengalir melalui cecair dan gas
2.
Memerlukan medium
3.
Kadar pengaliran haba sederhana
Sinaran
1.
Haba mengalir melalui vakum
2.
Tidak memerlukan medium
3.
Kadar pengaliran haba paling cepat
|
Guru
memberikan soalan yang berbeza kepada setiap kumpulan dalam bentuk gambar
rajah.
|
Aktiviti 2
1. Murid-murid membanding beza
pengaliran haba secara konduksi, perolakan dan sinaran.
|
Kemahiran berfikir
Mengaplikasi
Lampiran 1
1.
Apakah yang dapat dirasakan oleh tangan beliau selepas
beberapa minit menggoreng makanan menggunakan sudip besi secara berterusan?
Nyatakan bentuk pemindahan haba yang berlaku
Jangkaan jawapan:
Tangan akan menjadi panas dan akan
melecur sekiranya dibiarkan secara berterusan. Pemindahan haba yang berlaku
adalah secara konduksi
Lampiran
2
2.
Kenapakah chef zubir memilih menggunakan senduk kayu?
Jangkaan jawapan:
Kayu merupakan penebat haba.
|
|||||
Aplikasi
idea
(10
minit)
|
1.
Menghubungkaitkan penggunaan ciri-ciri pengaliran haba
secara konduksi, perolakan dan sinaran dalam kehidupan seharian
|
1.
Guru menyoal murid berkenaan ciri-ciri pengaliran haba
secara konduksi, perolakan dan sinaran dalam kehidupan seharian
|
1.
Murid berbincang dan memberi maklum balas tentang ciri-ciri
pengaliran haba secara konduksi, perolakan dan sinaran
|
Kemahiran Berfikir
:Menilai
Lampiran 3
1.
Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk mengatasi
situasi tersebut
Jangkaan jawapan:
1.
Membuka tingkap
2.
Membuka exhaust
fan
|
|||||
Refleksi
(10 minit)
|
Pengaliran haba secara konduksi,
perolakan dan sinaran
mempunyai
ciri-ciri yang boleh membantu dalam kehidupan seharian
|
Soalan secara lisan diajukan kepada
murid untuk untuk menguji hasil pembelajaran
|
Murid
menjawab soalan lisan dari guru
|
Soalan lisan dari guru:
1. Bandingkan ciri-ciri pengaliran
haba secara konduksi dan sinaran
Jangkaan jawapan:
Rujuk Jadual 1
|
|||||
PERIUK TANAH
Baju dijemuran
Pendidihan air
Periuk panas
LAMPIRAN 1
LAMPIRAN 2
LAMPIRAN 3
DIBUAT SEMASA BENGKEL KBAT JPNS DI KINRARA HOTEL, SELANGOR
No comments:
Post a Comment