| 
RANCANGAN
  PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN | |||||||||||||
| 
Mata pelajaran | 
: Sains | ||||||||||||
| 
Tingkatan  | 
: 1 | ||||||||||||
| 
Masa  | 
: 80 minit | ||||||||||||
| 
Tema
   | 
: Haba | ||||||||||||
| 
Bidang
  Pembelajaran | 
:  Memahami pengaliran haba dan kesannya | ||||||||||||
| 
Pendekatan | 
: Peta i-Think | ||||||||||||
| 
Objektif
  Pembelajaran | 
 Di akhir pembelajaran, murid dapat: 
1.    
  Menyatakan haba
  mengalir melalui tiga cara (konduksi, perolakan dan sinaran) 
2.    
  Menyatakan haba
  mengalir daripada kawasan panas ke kawasan sejuk. 
3.    
  memberi contoh pengaliran
  haba dalam  fenomena alam.  | ||||||||||||
| 
Konsep
  sains | 
 | ||||||||||||
| 
ABM/BBM | 
Gambar
  daripada internet, kertas sebak dan power point. | ||||||||||||
| 
Pengetahuan sedia ada | 
Berdasarkan subtopik yang lalu, murid
  telah memahami haba sebagai suatu bentuk tenaga. | ||||||||||||
| 
KBAT | 
 Menguasai kemahiran saintifik/ KBAT 
1.    
  Membanding dan
  membezakan  
2.     Menganalisis | ||||||||||||
| 
Sikap Saintifik dan Nilai murni | 
Sikap saintifik  
1.     Berkomunikasi 
2.     Menjana Idea 
Nilai murni  
1.    
  Murid menunjukkan minat dan sifat ingin tahu tentang
  fenomena alam. 
2.    
  Jujur dan tepat dalam merodkan data. 
3.    
  Menyedari bahawa sains merupakan satu daripada cara
  untuk  memahami alam. | ||||||||||||
| 
Fasa  / Masa | 
Isi
  kandungan | 
Aktiviti
  Pembelajaran dan Pengajaran | 
Komunikasi / KBAT | ||||||
| 
Aktiviti
  Guru | 
Aktiviti
  Murid | ||||||||
| 
Orientasi 
(10
  minit) | 
1.    
  Cara pengaliran haba | 
Guru menunjukkan gambar kain
  dijemuran, pendidihan air dan kuali panas | 
Murid
  membanding beza dan menerangkan apa yang dilihat kepada ketiga-tiga gambar
  tersebut.  | 
Murid
  ditanya ; 
1. Mengapa kain dijemuran boleh
  kering? 
Jangkaan jawapan: 
Terdedah kepada cahaya matahari 
2. Mengapa kita boleh tercedera
  apabila tersentuh kuali panas? 
Jangkaan jawapan: 
Haba 
3.    
  Bagaimana air  
di dalam cerek boleh mendidih? 
Jangkaan jawapan: 
Haba yang mengalir di dalam air | |||||
| 
Cetusan
  idea 
(30
  minit)  | 
Peta
  pemikiran  
Peta
  buih 
Peta
  buih berganda | 
1. Guru memberikan arahan untuk
  membuat perbincangan dalam kumpulan | 
Aktiviti 1 
1.    
  Murid-murid dibahagikan dalam kumpulan 5 orang  
2.    
  Perbincangan dalam kumpulan untuk menerangkan ciri-ciri
  pengaliran haba secara konduksi, perolakan dan sinaran. 
3.    
  Murid-murid membanding beza pengaliran haba secara
  konduksi, perolakan dan sinaran. 
4.    
  Murid-murid membuat pembentangan.  | 
KPS
  : Berkomunikasi 
Kemahiran
  Berfikir : Mencirikan 
Lampiran
  1: 
(aktiviti
  murid) | |||||
| 
Penstrukturan
  semula idea 
(20
  minit) | 
Ciri-ciri : 
Konduksi
   
1.    
  Haba mengalir melalui pepejal 
2.    
  Memerlukan medium 
3.    
  Kadar pengaliran haba perlahan 
Perolakan 
1.    
  Haba mengalir melalui cecair dan gas 
2.    
  Memerlukan medium 
3.    
  Kadar pengaliran haba sederhana 
Sinaran 
1.    
  Haba mengalir melalui vakum 
2.    
  Tidak memerlukan medium 
3.    
  Kadar pengaliran haba paling cepat | 
Guru
  memberikan soalan yang berbeza kepada setiap kumpulan dalam bentuk gambar
  rajah. | 
Aktiviti 2 
1. Murid-murid membanding beza
  pengaliran haba secara konduksi, perolakan dan sinaran. | 
Kemahiran berfikir 
Mengaplikasi 
Lampiran 1 
1.    
  Apakah yang dapat dirasakan oleh tangan beliau selepas
  beberapa minit menggoreng makanan menggunakan sudip besi secara berterusan?
  Nyatakan bentuk pemindahan haba yang berlaku 
Jangkaan jawapan: 
Tangan akan menjadi panas dan akan
  melecur sekiranya dibiarkan secara berterusan. Pemindahan haba yang berlaku
  adalah secara konduksi 
Lampiran
  2 
2.    
  Kenapakah chef zubir memilih menggunakan senduk kayu? 
Jangkaan jawapan: 
Kayu merupakan penebat haba. | |||||
| 
Aplikasi
  idea 
(10
  minit) | 
1.    
  Menghubungkaitkan penggunaan ciri-ciri pengaliran haba
  secara konduksi, perolakan dan sinaran dalam kehidupan seharian | 
1.    
  Guru menyoal murid berkenaan ciri-ciri pengaliran haba
  secara konduksi, perolakan dan sinaran dalam kehidupan seharian | 
1.    
  Murid berbincang dan memberi maklum balas tentang ciri-ciri
  pengaliran haba secara konduksi, perolakan dan sinaran | 
Kemahiran Berfikir 
:Menilai  
Lampiran 3 
1.    
  Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk mengatasi
  situasi tersebut 
Jangkaan jawapan: 
1.    
  Membuka tingkap 
2.    
  Membuka exhaust
  fan | |||||
| 
Refleksi 
 (10 minit) | 
Pengaliran haba secara konduksi,
  perolakan dan sinaran  
mempunyai
  ciri-ciri yang boleh membantu dalam kehidupan seharian | 
Soalan secara lisan diajukan kepada
  murid untuk untuk menguji hasil pembelajaran | 
Murid
  menjawab soalan lisan dari guru | 
Soalan lisan dari guru: 
1. Bandingkan ciri-ciri pengaliran
  haba secara konduksi dan sinaran  
Jangkaan jawapan: 
Rujuk Jadual 1 | |||||
 PERIUK TANAH
Baju dijemuran 
 Pendidihan air
Periuk panas
LAMPIRAN 1
LAMPIRAN 2
 LAMPIRAN 3
 DIBUAT SEMASA BENGKEL KBAT JPNS DI KINRARA HOTEL, SELANGOR 
 








 
No comments:
Post a Comment